Bedriftsfilm på 1-2-3

Dagens bedrifter har mange verktøy og kanaler for å promotere produkter eller tjenester ut mot kunder. Din bedrift har sannsynligvis en eller flere kontoer i sosiale medier, og en nettside som ser presentabel nok ut for interessenter. Men markedsføringsmulighetene er langt større og mer varierte enn som så. En bedriftsfilm kan være en god mulighet til å nå ut til nye kundegrupper.

Enten du er en stor bedrift eller et lite foretak er det mulig å lage en bedriftsfilm tilpasset dine ambisjoner og ditt budsjett. Om du vil ha profesjonell hjelp finnes det flere aktører du kan henvende deg til. Her skal vi imidlertid gi deg tips til hvordan du lykkes med den.

Mann som ser på film: Lær mer om kamerabruk i film

Sørg for å ha utstyret i orden

Høy produksjonsverdi er blitt standard i bedriftsfilmsegmentet, så vel som for videoinnhold generelt. Tiden har for lengst løpt fra YouTube-videoer med dårlig kameraoppløsning, eller mobilvideoer med glorete effektoverganger. Det trenger ikke være dyrt å lage en cinematisk engasjerende bedriftsfilm.

Du kommer langt med et godt kamera, fortrinnsvis med en stor sensorbrikke som kan ta inn mye lys, og et par objektiver som gir fleksibilitet hva gjelder brennvidde. Dårlig mikrofonlyd er en dødssynd som kan ødelegge enhver produksjon, så sørg for all del å gå til innkjøp av en eller flere mikrofoner. Du kan eksempelvis kjøpe en shotgunmikrofon eller en riggmikrofon du kan koble til telefonen. 

God belysning er like viktig som de overnevnte punktene, men neglisjeres ofte av mange. Bare tenk deg forskjellen i detaljskarphet på et bilde tatt ved skumring versus ved optimale lysforhold. Dette trenger ikke være dyrt i det hele tatt, da lysstativer med LED-panel gjerne koster fra et par tusen. Den opplevde kvaliteten blir langt høyere, og resultatet er at det ser ut som en dyrere produksjon.

Vel så viktig som kvaliteten på utstyret er kvaliteten på innholdet i bedriftsfilmen. Spørsmålet du er nødt til å stille deg før du legger penger på bordet er hva du ønsker at bedriften skal kommunisere ut til de aktuelle kundegruppene.

Filmskaper som snakker om kamerabruk i film

Hva vil du kommunisere?

Mange faller gjennom i forsøk på å markedsføre en tjeneste eller et produkt fordi de ikke er bevisst nok bedriftens identitet. Hvis vi skal foreslå et mantra å gjenta underveis i prosessen, er det å ha alltid ha sluttkunden i fokus.

Dersom bedriften din selger forsikringer til næringslivet, vil det  være en fordel med et sobert billedspråk og en konservativ utførelse. Om du retter deg inn mot studenter er det større rom for bruk av situasjonshumor og sterke visuelle effekter. Det handler kort og godt om å svare til kundens forventninger.

Dette høres kanskje lite kreativt og kjedelig ut, men trenger på ingen måte å være det. Et godt eksempel er Norsk Tippings reklame hvor en Godset-supporter fortvilet ser pengene som var satt av til oppvaskmaskin forsvinne foran øynene hans mens kommentatoren beskriver situasjonen.

Å fremme spillevett er sentralt for Norsk Tipping, og de skildrer en situasjon flere spillere kan kjenne seg igjen I. Budskapet fremheves på en underholdende måte, uten at alvoret underkommuniseres. Når bedriftens kjerneverdier er så tydelig forankret i produksjonen oppleves filmen som autentisk, og engasjerer seeren.

Liste over teknikker innen kamerabruk i film

God planlegging gir resultater

På samme måte som regissører forholder seg til dreiebøker ved produksjon av spillefilmer, kan det være greit å ha en oversikt over hvilke scener du ønsker å ha med i bedriftsfilmen. Denne oversikten sørger for et helhetlig narrativ, og er en god lakmustest på om handlingen er lett å følge.

Hvis du selv ikke forstår strukturen og gangen i filmen, hvordan kan du da forvente at en potensiell kunde skal gjøre det? Forarbeid med å finne gode opptakssteder er også viktig. Om bedriften har et miljøvennlig fokus kan en mektig foss eller en sommereng være fine kulisser.

Tenk hele tiden på hvordan du kan forsterke og underbygge budskapet du vil ha frem til kunden, også gjennom elementer som scenografi og bildeutsnitt.

Motta hjelp med undertekst til film med eller uten musikk

Vi leverer undertekst til din bedriftsfilm!

Enten din bedrift er et stort produksjonsselskap eller et lite foretak, lønner det seg å tekste filmen. Dette åpner blant annet for at hørselshemmede kan få med seg hva selskapet tilbyr, og er også en kostnadseffektiv måte å tiltrekke seg en internasjonal kundekrets på.

Teksting er imidlertid brysomt og tidkrevende, og dersom du i tillegg produserer din egen bedriftsfilm, kan det være godt å overlate enkelte av oppgavene i postproduksjonen til fagfolk.

Din Undertekst leverer undertekster raskt og til fastpris. Prisen per spilleminutt er 100 kr. eks mva., med et tillegg på 20 kr. eks. mva per spilleminutt for oversettelse. Ta kontakt med oss i dag!