Beste reklamefilm 2021

Reklamefilm er en vanskelig sjangerøvelse. Det finnes nok av eksempler på elendige reklamefilmer som ender opp som lite annet enn et irritasjonsmoment for seeren når de ruller over skjermen. Likevel er det ikke dermed sagt at det ikke lages reklamefilmer som berører, underholder og engasjerer. I denne testen skal vi anmelde fire av de beste reklamefilmene vi har sett.

God smak er, som alle vet, subjektivt. For å snevre utvalget av reklamefilmer ned, samt lene oss på et faglig fundert utvalg, har vi imidlertid valgt å ta utgangspunkt i fire av de tolv Sølvfisken-vinnerne fra 2020. Samtlige reklamefilmer ble nominert til Gullfisken 2020, men resultatet av utdelingen har ikke påvirket våre vurderinger av hvilke filmer som er anmeldt. 

Filmene vi har valgt å anmelde er produsert av reklamebyråene Morgenstern, Dinamo og Pol. Morgensterns reklamefilmer er produsert for henholdsvis Finn.no og Storytel, mens Dinamo har laget en film for Kreftforeningen. Pols reklamefilm er produsert for Posten. Overskriftstitlene er våre egne. Dersom du ønsker å se reklamefilmene kan du gå inn på Kampanje.com sin nettside.

En mann som skynder seg for å se på reklamefilm

# 1 –  Arbeidsledig julenisse – en oppvisning i humor og hjertevarme.

  • Reklameprodusent: Pol
  • Oppdragsgiver: Posten
  • Spilletid: 1 min

Pols reklamefilm for Posten henspiller på tydelige strømninger i tiden, da fortrinnsvis den sinte, hvite mannen som har blitt viet mye oppmerksomhet i media og politiske analyser. Reklamen åpner, tilforlatelig nok, med et ultratotal av nissens sted på Nordpolen. Vi forstår raskt at alt ikke er som det skal være, da julenissen tørt ber om å få servert reinsdyr snarere enn asparges. 

Reklamen bryter effektivt med våre forventninger til den godslige julenissefiguren, til tross for at alt av scenografi og kostymer er ved det vante. Julenissen har fått seg en real knekk etter at Posten leverer overalt, og får utløp for frustrasjonen gjennom aggressive utspill i sosiale medier som ikke minner rent lite om en tidligere amerikansk president.

Kontrasten mellom det veletablerte bildet seeren har av julenissen som en mild mann og hvordan han her gestaltes som Trumpist, byr på strålende underholdning. Enkle, men effektive grep, som å utstyre han med en rød caps der han sitter på sleden, selger karakteren uten at det virker for karikert. Vi forstår julenissens motivasjon, og dermed også hans frustrasjon. 

Mot slutten ringer det på døren, og vi ser et imøtekommende postbud fra Posten overrekke han en stor bunke brev fra spente barn. Noe perpleks forstår nissen at han slett ikke er avdanket, og utviser en dyp takknemlighet ovenfor postbudet. Slik fremstår Posten som merkevare både relevant og sympatisk.

Gjennom humor og hjertevarme kommer selskapets tidligere slagord, «Vi lever for å levere», virkelig til sin rett. Komikk og alvor veves sammen på svært raffinert vis, og vi er ikke i tvil i vår vurdering om at dette er den beste reklamen blant kandidatene.

Mann klatrer på stige mot målet sitt: Hvordan starte en YouTube-kanal?

# 2 – Lyden fra gutterommet – overraskende og rørende.

  • Reklameprodusent: Dinamo
  • Oppdragsgiver: Kreftforeningen
  • Spilletid: 45 sek.

Kontraster er et gjengående virkemiddel også i Dinamos reklamefilm for Kreftforeningen. De færreste foreldre eller naboer setter pris på høy, bråkete musikk fra gutterommet. Filmen åpner med at den unge mannen tar frem gitaren, og begynner å spille et par saftige riff. Dette overrasker både moren og diverse naboer.

Vendepunktet kommer imidlertid idet vi forstår at moren, son har vært på vei mot guttens rom, og naboene som har sett forundret opp, smiler ved lyden av guttens solokonsert. Lyden er på ingen måte til sjenanse for noen av lytterne, den er tvert imot svært etterlengtet.

Med enkle virkemidler rører produksjonen oss dypt, ved at en gjenkjennbar situasjon de færreste setter pris på, får et helt nytt innhold og en ny valør. Vi tar del i de andres glede over at gutten igjen kan gjøre det han elsker, noe vi alle unner våre kjære. Budskapet om å støtte Krafttak mot kreft og deres innsamlingsaksjon blir således noe universelt, og et tiltak vi alle kan samle oss bak.

Cinematografien er enkelt utført, og rent narrativt er det en enkeltscene som står i fokus. Dette gjør at universet etableres effektivt, samt at budskapet står desto sterkere. Det er ikke nødvendig med noen eksperimenterende kameravinkler eller dialog for å formidle de sterke følelsene karakterene kjenner på. Dinamos reklamefilm er stilfull, og et lærebokeksempel i effektiv historiefortelling.

Mann som lykkes med å starte YouTube-kanal

# 3 – En fengslende fortelling – solid håndverk fra A til Å

  • Reklameprodusent: Morgenstern
  • Oppdragsgiver: Storytel
  • Spilletid: 45 sek.

Storytel er den dominerende strømmetjenesten for lydbøker i Norge, og har siden oppstarten her til lands satset hardt på markedsføring. Et særrekk ved skjønnlitteraturen er hvordan den lar oss leve gjennom karakterer, og på den måten oppleve epoker og hendelser vi selv ikke har vært en del av, eller som står fjernt fra vårt eget liv.

Denne egenskapen utnytter Morgenstern i sitt innsalg av Storytel til det fulle. Det første vi ser er oversiktsbilder av en scene hvor tyske nazikommandører diskuterer strategiske beslutninger. Ganske raskt utvides scenen, og vi ser en kvinne med hodetelefoner og strikketøy følge interessert med på mennenes dialog.

Innlevelsen blir imidlertid brutt idet en av kommanderende proklamerer at «Mamma, han jukser», på kav norsk. Det vi nå forstår er moren, tar armen til øret og løfter opp den ene hodetelefonkoppen. Scenen skifter, og vi blir vitne til en høyst virkelig Monopol-feide mellom barna. Moren ber dem slutte, og trer inn i fiksjonsuniverset på ny.

Pausen fra familiens kuas og mas som skjønnlitteratur tilbyr kommuniseres effektivt. Dette gjøres ved at vi tror like mye på det tyske fiksjonsuniverset som moren, i tillegg til at vi gjenkjenner familiens kjekling. Slik sett understreker reklamen både skjønnlitteraturens imaginative kraft og behovet vi alle har for en pause iblant.

Reklamen selger inn tjenesten ved å bruke formatet den tilbyr som aktivt virkemiddel, visuelt og auditivt.

Mann som lærer å starte en YouTube-kanal

# 4 – På tide å bytte jobb – effektive pinligheter

  • Reklameprodusent: Morgenstern
  • Oppdragsgiver: Finn.no
  • Spilletid: 45 sek.

Finn.no har hatt stor suksess med sine reklamefilmer, hvor humor ofte er et sentralt virkemiddel. Dette benyttes nok en gang med hell i Morgensterns produksjon som klokker inn på knappe førtifem sekunder, men som får en til å trekke på smilebåndet likevel.

Scenen er velkjent for de fleste med litt erfaring i arbeidslivet. Du sitter i et jobbmøte, og fikler kanskje litt med en penn. Noen har også den uvanen at de gjerne tygger litt på en penn underveis. Her har imidlertid en av de ansatte litt uflaks. Hun har bitt i feil ende av pennen, med det resultatet at blått blekk renner inn i munnen og nedover halsen.

Hun tror at kollegaen som prøver å gi et velment vink flørter med henne, og fortsetter følgelig å bite i pennen. Humoren ligger i at det er en lett gjenkjennelig scene, men med en nødvendig tvist i den forstand at møtet går rett vest og uhellet er et faktum. Overdrivelsen som her finner sted er et effektivt virkemiddel, og spørsmålet om det er på tide å bytte jobb tar det hele til absurde nivåer.

Enkelte vil kanskje mene at humoren her er noe billig, og at poenget overspilles. Samtidig kan en innvende at humoren er en tydelig del av Finns identitet som selskap, eksemplifisert blant annet ved bruk av Finn-katten som maskot. Reklamen er effektiv og poengtert, men holder ikke samme høye nivå som de andre på vår liste.

Avtale om hjelp til undertekster

Trenger du hjelp med teksting av et prosjekt?

Vi i Din Undertekst hjelper deg med å tekste ditt prosjekt. Vi lager SRT-filer du bare kan legge rett inn i videoavspilleren, slik at du kan fokusere på å skape den neste Gullfisken-vinneren. Vi leverer raskt og til fastpris, 100 kr. eks. mva. per spilleminutt, og med et lite tillegg på 20 kr. eks. mva. per spilleminutt ved oversettelse.