Diegetisk lyd
Diegetisk lyd er betegnelsen på lyd i en film eller reklame som er en del av filmens univers, og som karakterene forholder seg til. Motsatsen er såkalt ikke-diegetisk lyd, altså lyd som karakterene ikke selv hører. I denne artikkelen skal vi se nærmere på ulike former for diegetisk lyd, og hvordan du kan bruke det i din produksjon.
Når du ser en film, det være seg en spillefilm eller en reklame, er diegetisk lyd en stor del av opplevelsen. Tenk deg å se Captain Phillips med Tom Hanks uten lyden av frådende bølger mot skipsskroget, eller Tarantinos Pulp Fiction uten Samuel L. Jacksons vittige kommentarer. Lydbildet forankrer narrativet auditivt for publikummeren, og gir en følelse av tilstedeværelse.
I denne artikkelen konsentrerer vi oss om dialoger, effektlyder og musikk som spilles av inne i filmuniverset.
Dialoger
Dialoger er den mest effektive måten å presentere informasjon og etablere et univers for seeren på. Gjennom dialog får publikum kjennskap til karakterenes verdier, humor og forhold til andre. Velskrevne dialoger har fått en velfortjent plass i filmhistorien, til forskjell for de eksposisjonstunge variantene som reduserer karakterene til vandrende leksikon.
Gode dialoger handler om å gi seeren nok informasjon til at vedkommende føler seg ivaretatt, samtidig som det må være undertekst tilstede for å unngå overtydelighet.
Troverdige dialoger handler ikke nødvendigvis om at de må være skrevet eller spilt ut slik folk i virkeligheten snakker, pauseord gjør seg sjelden godt på film, men de må inneholde et ferniss av situasjoner og følelser vi kjenner til.
Det skjønnlitterære munnhellet show, don’t tell er kanskje velbrukt, og for mange åpenbart, men ikke desto mindre en betimelig påminnelse om at leseren eller publikummeren må presenteres for en situasjon for å kunne tro på den.
Det er langt mer virkningsfullt filmatisk om en forsmådd kjæreste banner og slenger tallerkenen ned i oppvaskkummen så den knuser, enn at han skriker at han ikke kan forstå hvordan kjæresten kunne bedra ham.
Effektlyder
Det finnes flere former for effektlyd som brukes i film. Dette er henholdsvis kontentum, reallyd og Foley-lyd.
Kontentum
Kontentum har vært populært å bruke i teaterproduksjoner og hørespill, og kan beskrives som lydkulisser. Eksempelvis kan rennende vann brukes for å skape et lydbilde som innbiller lytteren at det regner under scenen. Med fremveksten av lyddramaer og påkostede podcaster har dette fått en ny renessanse.
Foley-lyd
Foley-lyd er oppkalt etter lydeffektmakeren Jack Foley, og er kort forklart lydeffekter som er tatt opp ved postproduksjon av filmen, og som legges oppå dialogen som et eget lydspor. I likhet med kontentum benytter en gjerne mekaniske eller fysiske objekter for å oppnå en bestemt lyd, eksempelvis at en gjør opptak av en lydtekniker som stamper med stiletthæler i en haug grus.
Ved bruk av Foley legges lydsporet med effektene til etter at dialogopptak er gjort. Dersom en har behov for å bytte ut eksisterende dialog, eksempelvis ved dubbing, benytter en seg av såkalt ADR (automatic dialogue replacement), som er en del av Foley-arbeidet.
Den dubbede dialogen spilles da inn i ettertid opp mot filmscenene, slik at det er samsvar mellom lyd og bilde. Når dialogen spilles inn på nytt må en også legge til øvrige effektlyder som var tilstede i scenen på det opprinnelige tidspunktet. Dyktige Foley-teknikere sørger dermed for at publikum over hele verden kan få glede av storfilmer, uten at språkbarrierer blir et hinder.
Musikk som karakterene forholder seg til
Om du ser karakterer svinge seg på dansegulvet på en bar mens lyden pumper ut av høyttalerne, er du vitne til en annen form for diegetisk lyd. Når en karakter spiller av en hitlåt, slik Miles Morales gjør i hodetelefonene med Post Malone og Swae Lees monsterhit «Sunflower» i Spider-Man: Into The Spider-Verse, forteller det oss mye om vedkommendes personlighet og stemningsleie.
Et slikt grep er en smart måte å skape autentiske scener på, ved at vi ser karakterer lytte til musikk vi kanskje hører på selv, samtidig som lydsporet er strengt forankret i universet vi er invitert inn i. Det er ikke gitt at denne typen diegetisk lyd passer for din produksjon, men det kan være et auditivt formgrep det er vel verdt å teste ut.
Trenger du hjelp med teksting av din produksjon?
Vi i Din Undertekst hjelper deg gjerne med teksting av din reklame- eller spillefilm. Vi lager SRT-filer, noe som er et tidkrevende arbeid, slik at du kan konsentrere deg med at de øvrige delene ved postproduksjonen blir best mulig. Nevnte vi i tillegg at vi leverer raskt og til fastpris?
Våre priser på undertekst er 100 kr. Eks. Mva per spilleminutt, med et tillegg for 20 kr. Eks. Mva per spilleminutt for oversettelse. Ta kontakt i dag, og overlat tekstingen til oss!