Film virkemidler

Filmatiske virkemidler er verktøykassen en bruker for å presentere filmens univers og karakterer til seeren. Til forskjell fra andre kunstformer, som eksempelvis romanen, har en kun det visúelle og auditive å forholde seg til. Karakterers følelsesliv og universets indre logikk må formidles gjennom scener og lydbildet. I denne artikkelen skal vi ta for oss noen av virkemidlene.

Listen over filmatiske virkemidler der ute er lang, og i vår artikkel om audiovisuelle virkemidler har vi allerede tatt for oss lyd, fargebruk og bildekomposisjon. Her skal vi fokusere på tittelsekvenser, bruk av symbolikk og lyssetting.

Et dokument med mange filmtitler

Tittelsekvenser

Tittelsekvenser er ikke blant de vanligste filmatiske virkemidlene, men kan likevel tilføre mye til ditt prosjekt. Som begrepet antyder fungerer det som en introduksjonssekvens til resten av filmen, i tillegg til at medarbeiderne i produksjonen får skinne på skjermen i noen sekunder.

En bunke med eksempler på filmtitler

Bond – tittelsekvensenes konge

Blant de mest kjente tittelsekvensene finner vi selvfølgelig Bond-filmene. Utover tittellåter preget av storslått strykerarrangement og silhuetter av nakne kvinner, har de ofte en narrativ funksjon i filmene. I Casino Royale (2006) forråder Vesper Lynd 007, da hun overfører gevinsten fra pokerbordet i Montenegro til terrororganisasjonen Quantum.

I tittelsekvensen vises hun først som hjerterdronning, som er et symbol på kjærlighet og skjønnhet. Deretter sveiper kameraet ned, og hun vises nå som spardronning. Spardronningen forråder hjertekongen, og fører til tap i flere kortspill. Vi kan gå ut fra at Bond I dette tilfellet er hjertekongen, da vi på et tidspunkt ser han skyte hjerter ut av pistolløpet.

Tittelsekvensen etablerer både både pokerspillet som en sentral del av plottet, samtidig som det gir et frempek mot romansen mellom Bond og Vesper, samt hennes påfølgende svik. Dette er god historiefortelling i praksis.

Tre personer som kan fanges

Catch Me If You Can – tematikk og tone

Et annet eksempel på en effektiv tittelsekvens er åpningen av Catch Me If You Can (2002) med Leonardo DiCaprio og Tom Hanks i hovedrollene. Akkompagnert av John Williams lettbeinte musikk ser vi en tegnet silhuett som med sin store tilpasningsdyktighet infiltrerer ulike miljøer med letthet mens han forfølges av en FBI-agent.

Lydbildet og tittelsekvensen bærer bud om at dette er et drama med en viss humoristisk snert, hvor konflikten dreier seg om en FBI-agents jakt på mestersvindleren Frank W. Abagnale Jr. Tittelsekvensen skaper forventninger både til filmens tone, og hvilke konflikter som er sentrale i narrativet.

Et forstørrelsesglass symboliserer at man leter etter noe

Symbolikk

Symbolikk som filmatisk virkemiddel kan fremstå som et noe krøkkete og tomt begrep. Hovedessensen er at en bruker et objekt eller tegn for å representere en følelse, et konstrukt eller en sinnsstemning. For å nok en gang vende tilbake til Bond-universet kan vi ta for oss scenen hvor 007 og Q har en kort passiar om hvorvidt alder er en ressurs eller byrde i etterretningsarbeid .

Q åpner scenen med å kommentere hvor melankolsk han blir av å se et oljemaleri av et synkende krigsskip som har utspiltsin funksjon. Dette er et symbol på Bonds fysiske forfall som agent, og utfordringene han står ovenfor I den digitale ettertningens tidsalder. Ved filmens slutt, etter at Bond nok en gang har bevist seg å være høyst kapabel agent, ser vi et oljemaleri på Ms kontor.

Bildet viser flere majestetiske krigsskip som har god god fart på sjøen. Dette symboliserer Bonds utvikling gjennom filmen, fra en avdanket operatør til en man igjen kan regne med.

Et annet eksempel på symbolisme i film er kryssene i The Departed, som fungerer som frempek mot karakterers dødsfall. I tegneserier brukes «x» blant annet for å indikere at en karakter er svimeslått eller død.

To personer som jobber med lyssetting

Lyssetting

Lyssetting er en effektiv måte å skape atmosfæriske scener på, og det finnes mange ulike former du kan benytte deg av. For en så realistisk atmosfære som mulig, er naturlig lys en god ide. Dette gjelder særlig om du har et prosjekt innen dokumentar- eller mockumentary-sjangeren. Om du har et lavt budsjett er det greit å vite at dette er en mulighet, selv om det sjelden gir optimalt resultat.

Low-key lys gir en dramatisk effekt vi kjenner igjen fra noir-filmene, og egner seg godt til en mer skittenrealistisk fremstilling. Dette oppnår du ved bruk av eksempelvis bounce-blitsanlegg og små lyspaneler. Ved å la mørket være dominerende, men samtidig gi rom for enkelte lyse partier, skapes harde kontraster.  

Ved å eksperimentere med ulike former for lyssetting kan du oppdage akkurat hvilken atmosfære som passer ditt prosjekt og tjener narrativet ditt på best mulig måte.

Motta hjelp med underteksting

Vi hjelper deg med undertekst!

Har du et prosjekt som trenger undertekst? Vi i Din Undertekst vet hvor brysomt arbeidet med å tekste egne prosjekter kan være. Å lage SRT-filer krever teknisk innsikt og tidsressurser de fleste ikke har. Men frykt ikke, vi kan gjøre jobben for deg!

Vi leverer fiks ferdige SRT-filer til ditt prosjekt, slik at du kan lene deg tilbake og legge dem rett inn i videoavspilleren. Våre medarbeidere har stor språkforståelse, slik at du får et godt resultat hvor kontekst er ivaretatt, og slipper feilene de automatiserte tekstingsløsningene er plaget med.

Våre tjenester har rask leveringstid, og en fastpris på 100 kr. eks. mva. per spilleminutt. Ved oversettelse kommer et lite tillegg på 20 kr. eks. mva. per minutt. Ta kontakt med oss i dag!