Filmproduksjon pris

Film er et effektivt virkemiddel i markedsføring. Markedsføringsfilmer kan engasjere, selge, konvertere og inspirere publikum. Men hva må du egentlig betale for filmproduksjonen? Dette avhenger av produksjonsbyrået og ambisjonsnivået ditt.

Selv om det er umulig å forutsi prisen på en markedsføringsfilm, har vi noen tall du kan legge deg etter. Budsjettet bør være på minst 20 000 til 40 000 dersom du ønsker en fullverdig produksjon. Dette er nok til å skape enkle videoer til nettsider og lignende.

Dersom du ønsker virkningsfull reklame som gir målbare resultater, må du som regel opp i pris. Her kan du forvente at byråene tar mellom 40 000 og 100 000. Dette er et stort gap da det er mange faktorer som påvirker filmens pris.

Vi ser nærmere på hvor mye det koster å produsere en god reklamefilm og gir deg noen tips til hvordan du sikrer at produksjonen holder seg innenfor budsjettet.

Filmproduksjon pris

Hva påvirker prisen på filmproduksjon?

Det er mange faktorer som påvirker prisen til en markedsføringsvideo, og hvert byrå vil operere med forskjellige prisnivåer.

Likevel er det noen faktorer som er avgjørende for kostnadene til prosjektet. La oss ta en kikk på disse!

Dame som jobber med filmproduksjon

Innspillingslengde

Som regel blir de fleste kampanjer og reklamer produsert på én dag. Jo lengre tid byrået må bruke på produksjonen, desto dyrere blir de. Det er mange mennesker involvert i en filminnspilling og dette må planlegges og koordineres.

 Du betaler ikke bare for minuttene det tar å spille inn filmen, men også for planleggingen av logistikk, produksjonsplaner, koordinering og sikkerhetstiltak.

Norsk filmproduksjon og pris

Antall mennesker

Prisen vil også avhenge av hvor mange mennesker som må involveres i prosjektet. Det er som regel antall mennesker som er den mest avgjørende faktoren for prisen. Her skal det brukes profesjonelle med kunnskap innen ulike fagfelt.

Én eneste person kan sjeldent påta seg rollen som både lydtekniker, filmfotograf, manusforfatter og lysmester på samme tid. Sørg likevel for at byrået du velger ikke gjør produksjonen mer omfattende enn hva som er nødvendig. Husk at prosjektet uansett er et samarbeid mellom flere profesjoner.

Dame jobber med filmproduksjon

Filmens effekt

«Ambisjonsnivå» er et ord du vil komme over når du undersøker byråene. Dette handler ikke nødvendigvis om hvor stort prosjektet er, eller hvor høy kvalitet filmen skal ha. Ambisjonsnivået handler enkelt og greit om filmens effekt. Hvordan skal filmen påvirke mottaker?

Vi skiller mellom kortsiktige filmer og strategiske filmer. Førstnevnte handler om å vekke kortsiktig og rask oppmerksomhet. Dette vil være rimeligere enn å produsere en strategisk film som skal styrke en merkevare eller fremme verdigrunnlaget til bedriften i lang tid.

Kostnader ved filmproduksjon

Eksterne kostnader

Til slutt må du tenke på eksterne kostnader. Både manus og idé har naturligvis en påvirkning på budsjettet.

Skal handlingen skje et spesifikt sted? Dette kan i så fall innebære leie av lokale og søknader, så vel som reiseaktivitet. Eventuelle skuespillere trenger også honorar, og det må leies inn kostymer.

Skal filmen bruke interiør eller rekvisitter? Dette må ofte bygges eller skapes fra bunn. Nettopp derfor kan det være vanskelig for byråene å forutsi nøyaktig pris, da det ikke alltid handler om antall timer som legges ned i prosjektet, men også eksterne utgifter.

Eksterne kostnader kan også gå til arbeid i etterkant av selve filminnspillingen. Vi kan for eksempel nevne kostnader for teksting av film. Mange betaler profesjonelle tekstere til teksting av video, da arbeidet er tidkrevende.

Pris på filmproduksjon vist med hånd som holder sekk med penger

Slik bestiller du en markedsføringsfilm

Byråer jobber ikke bare med å produsere filmer, men kan også hjelpe deg med å videreutvikle idéer. De fleste bedrifter har som regel et ønske om å skape en film for å få frem et visst budskap, men det er byrået som står for den kreative biten.

Når du kontakter et byrå trenger du ikke å beskrive innholdet i filmen du ønsker deg, men heller målsetningen. Husk at produksjonsbyråer har lang erfaring og vil vite hvilke virkemidler som passer best for å oppnå ønsket effekt.

For å sikre at du ikke betaler mer enn hva du har råd til, bør budsjettet komme tydelig frem i forespørselen. Spør hva produksjonsselskapet kan gjøre innenfor budsjettet, slik at du alltid har styringen. Du kan derimot be om spesifiserte tilbud for å få bedre innsikt i hvilke faktorer som påvirker prisen.

FIlmproduksjon pris illustrert med filmrull

Sammenlign produksjonsselskaper

De siste årene har vi sett økt etterspørsel etter gode markedsføringsvideoer. Dette har ført til mange nyetableringer og flere valgmuligheter innen film- og produksjonsbransjen. Utviklingen er svært positiv for bedrifter som ønsker å inkludere videoer i sine markedstiltak.

Med flere konkurrenter på banen har også kostnadene gått ned. Nå legges det vekt på konkurransedyktige priser for å sikre kunder, og du trenger derfor ikke gå for det første og beste tilbudet. Bruk tid på å sammenligne byråene og be gjerne om et uforpliktende tilbud.

I 2021 trenger ikke en reklamefilm å koste titusenvis av kroner. Det er likevel viktig å huske på at filmproduksjon kan være svært omfattende og du får som regel det du betaler for. Rådfør deg med byråene slik at du får et realistisk bilde av hva du kan forvente av budsjettet.

Mann lager budsjett for filmproduksjon

Hva må jeg betale for en reklamefilm?

Du må kontakte produksjonsbyråer for å få et spesifisert tilbud. Vi har samlet noen eksempler som kan brukes for å få en forståelse og bedre innsikt i hva du kan forvente å betale.

Husk likevel på at det kun er byråene selv som kan gi deg nøyaktige priser.

 

Filmproduksjon på PC

Pris fra under 20 000 og opptil 40 000 kr

Hvis budsjettet ditt ligger under 20 000 kroner, kan du få hjelp til å fullføre deler av produksjonen. Dette kan for eksempel gjøres ved å leie en animatør, fotograf, klipper eller filmfotograf. Det er også mulig å gjennomføre mindre videoer av arrangementer.

For 20 000 til 40 000 kroner skal du klare å finne byråer som gjennomfører komplette produksjoner. Dette innebærer arbeid i forkant, selve innspillingen og etterarbeid. Reklamer, videoer for innholdsmarkedsføring og animasjoner ligger som regel i denne prisklassen.

Sistnevnte budsjett passer for de som ønsker seg et kortsiktig engasjement og markedsføring av enkle kampanjer. Skal du markedsføre et arrangement kan du belage deg på denne prisklassen.

Crew jobber med filmproduksjon

Budsjett fra 80 000 til 100 000 kr

Hvis du ønsker deg strategiske filmer, må du litt opp i budsjett. I prisklassen 80 000 til 100 000 kroner vil du kunne lage gode og strategiske videoer.

Du vil få hjelp til grundig forarbeid, og du kan samarbeide med byrået om både manus, produksjonsplan og idé. Her blir mange kreative ressurser satt i spill for å sikre målbare resultater.

Pris for filmproduksjon med undertekst

Vi hjelper deg med undertekst

Uansett hvor stort eller lite prosjektet ditt er, trenger du gode undertekster for å sikre at budskapet når frem til alle i publikum.

Dette kan Din Undertekst hjelpe deg med. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat om ditt filmprosjekt.