Foley-lyd
Har du noen gang lurt på hvordan lyden av fottrinn opp en gruslagt oppkjørsel høres så krystallklare ut på film? Hvorfor døren knirker så uendelig mye mer intenst i en Hollywood-produksjon enn når du tar frem opptaksutstyret ditt og Røde-mikrofonen. Svaret heter Foley-lyd, og er betegnelsen på en lydeffekt-teknikk som er oppkalt etter lydeffektmakeren Jack Foley.
I denne artikkelen skal vi gi deg en innføring i hva Foley-lyd er, slik at du kan få mer kunnskap om og inspirasjon til hvordan du skaper et engasjerende og cinematisk lydbilde. Si farvel til studentproduksjonens kornete og dumpe lyd og ta steget opp til de auditivt store filmopplevelsene.
Hva er Foley-lyd?
Det er lett å tenke på film som et utelukkende visuelt medium, men enhver regissør, lydtekniker eller annen produksjonsmedarbeider med respekt for seg selv vet at så ikke er tilfelle. Filmkunst er først og fremst en opplevelse, både visuelt og auditivt. En god film presenterer sitt narrativ på en overbevisende måte, og lydbildet er en sentral del av koloritten for å få publikummeren på kroken.
Jack Foley lærte mye om godt lyddesign ved å jobbe i radio, da fortrinnsvis med direktesendinger, hvor kontentum (lydkulisser) ble brukt til å skape atmosfære i produksjonen. Dette gjøres fremdeles i podcaster og lyddramaer den dag i dag.
I filmen Spartacus (1960), regissert av Stanley Kubrick, ødela bakgrunnsstøy en scene hvor de romerske soldatene marsjerte. Foley foreslo å bruke raslende nøkler som lydkulisse, og resultatet er imponerende. Foley-lyd er kort forklart lydeffekter som legges på under postproduksjonen, og disse deles inn I henholdsvis fottrinn, bevegelser og kulisser.
Foley-lyd er et forholdsvis kostnadseffektivt verktøy til å skape et mer engasjerende lyddesign. Lydeffektene kan bearbeides i en musikkarbeidsstasjon (DAW) for å tilpasses eller klippes ned til scenen, og en kan forandre EQ-nivået for å endre romklangnivå.
De tre Foley-kategoriene
Foley-lyd deles inn i henholdsvis fottrinn, bevegelser og kulisser.
Fottrinn
Lyden av fottrinn er en så utbredt del av lydbildet i film at du sannsynligvis ikke har ofret produksjonen og miksingen av disse lydene en tanke. For å skape et klarere lydbilde tar Foley-teknikerne gjerne på seg samme sko som skuespilleren, og går på et liknende underlag. Dette tas så opp av en mikrofon, før det ferdig miksede sporet legges inn.
Dersom en karakter beveger seg i ulendt terreng, gjøres lydopptaket gjerne i en såkalt Foley-grop. En Foley-grop er kort forklart en overflate med fire eller flere groper som er fylt med ulikt materiale teknikeren kan trå på. Gropene kan være fylt med alt fra grus til treplanker, avhengig av hva som trengs til produksjonen.
Jack Foley har selv uttalt at Marlon Brandos ganglag var av det myke slaget, mens John Saxon, som spilte rollen som løytnant Donald Thompson i A Nightmare on Elm Street, angivelig trippet mer nervøst rundt. Han forstod hvor viktig lyddesign var for å etablere en karakter.
Et godt eksempel på hvor viktig dette dogmet er, er Rowan Atkinsons rolle som Mr. Bean. Atkinson har blitt hyllet for sin fysiske humor i den mumlende britenes skikkelse. Da karakteren ikke selv sier noe, er en avhengig av lydkulisser for å selge inn humoren. Dersom du gir deg selv et gjensyn med gamle klipp, vil du se hvor effektivt lydkulissene etablerer Mr. Bean og hans univers.
Bevegelser
Et av de viktigste bumerkene ved Foley-lyd er fokuset på bevegelser, og lyden ulike tekstiler avgir. Tenk deg lyden av en kåpe som flagrer i vinden en sur høstdag, eller klagesangen fra en glidelås på overtid. Disse lydene kan ofte være forstyrrende direkte ved opptak. For å kontrollere lydbildet best mulig lønner det seg derfor å spille dem inn i etterkant av opptakene.
Skulle du ikke være fornøyd med resultatet kan du alltids spille det inn på nytt eller endre lydverdiene i postproduksjonen.
Når du gjør Foley-opptak av bevegelser er et godt tips å bruke det samme materialet som karakteren har på seg eller interagerer med i scenen. Gnisningen fra en regnvåt skinnjakke høres tross alt annerledes ut enn en hånd over en tørr ullfrakk. Snarveier eller feil ved denne delen av lyddesignet kan bidra til at publikummeren blir distansert og ikke lenger tror på narrativet som fortelles.
Kulisser
Foley-teknikeren Marko Costanzo beskrev til nyhetsankeret i CBS Sunday Morning hvordan han knakk en selleristang for å imitere lyden av benbrudd i Cohen-brødrenes kultklassiker The Big Lebowski. Foley-arbeidet er et håndverk, og det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan bruke for å gi lyd til scenen.
Trenger du hjelp med undertekster?
Foley-lyd er viktig for å presentere et autentisk univers som seeren kan tro på og engasjere seg i. Hørselshemmede må imidlertid forholde seg til underteksten, og det er viktig at denne gjengir lydbildet på en presis måte.
Vi i Din Undertekst har et kompetent team med svært god språkforståelse som lager SRT-filer hvor alle de viktige auditive og språklige nyansene ivaretas.
Kontakt oss i dag, så kan du konsentrere deg om postproduksjonen isteden!