Hvor mye tjener man på YouTube?

Plattformen YouTube har blitt så stor at alle vet om den, og vet at man kan tjene mye på den. Spørsmålet er hvor mye og hva som må til for å komme dit. De aller største kanalene tjener veldig mye på sin tilstedeværelse på nett, og bruker YouTube som hovedplattform for deling.

Måten man tjener penger på YouTube er med sponsoravtaler eller ved å putte annonser på videoen sin gjennom plattformens eget system, som velger annonser fra Google AdSense. Jo flere annonser, jo mer tjener man per syning/klikk. Man bør likevel være forsiktig og ikke ha for mange.

Sponsoravtaler og den slags kommer ofte i etterkant av suksess, eller mens man bygger merkevaren sin, og viser et potensial, og bør være noe man sjekker nøye og ikke hopper blindt inn i. Gjerne sammen med en agent eller for eksempel en advokat, som kan lese gjennom kontrakter med deg.

For å tjene mye på YouTube må man ha mange klikk, man kan regne med å tjene mellom 2-10 kroner per 100. visning, avhengig av hvor mange annonser og hvor gode avtaler man har med plattformen. Jo større man blir, jo bedre avtaler kan man jobbe seg frem til.

Sjekkliste: Hvordan bli sponset på YouTube?

Tips til hvordan man kan bli en YouTuber

Her kommer noen tips og utdypinger av hvordan man bli en god YouTuber. Vi forklarer både grunnleggende funksjoner man vil finne, og tips til hva man kan gjøre med dem, og hva man bør fokusere på når man prøver å bygge en suksessfull YouTube-kanal.

I og med at man kan laste opp både korte og lange videoer, med interaktive verktøy som 360 graders visning eller direktevisning, enten som en live-strøm eller som en premiere for videoen når den legges ut, finnes det enormt mye man kan gjøre, og dette gjør plattformen ganske unik.

Så å mestre og vite om alle de forskjellige funksjonene vil være et godt første steg mot å bli en profesjonell video-editor og YouTube-personlighet. Vit hvilke av disse formene for utgivelse som passer til hvilke formål, og bli en mester på å vite når man legger ut de forskjellige, så når du langt.

En direktevisning, som en premiere for en video, vil være med på å fremme begeistring og spenning rundt videoen din, og en 360 graders visning kan være givende hvis man prøver å vise frem en lokasjon, for eksempel hvis man prøver å vise frem en gate eller et friluftsområde.

Mann jobber på filmsett med lyssetting i film

Annonsering på Spotify o.l.

Spotify har også funnet sinn plass i allmennheten og har tatt over for mange andre plattofrmer. En måte man kan fremme videoene sine, eller kanalen sin på, er gjennom annonsering på andre nettsteder eller plattformer. For musikk og underholdning har dette ofte blitt gjort på radio.

Nå har markedet beveget seg mer mot live-strømming av musikk, og mengden av folk som bruker Spotify, har også vokst enormt. Mange hører også på Spotify oftere enn man tidligere gjorde radio, og har musikk spillende mens de jobber, er ute og går, trener og ja, nærmest hele tiden.

Gratisversjonen av app-en inneholder annonser, og man tjener da altså mer på å ha en annonse her enn på for eksempel radio. Annonsering for videoer samt innebygde spillere på andre flater, vil gi deg en økning i visninger over tid, og er der mange av de største videoene får mesteparten av sine.

Mann snakker om lyssetting i film via SMS

Innsats og produksjonsverdi

Det hele står på hvor mye innsats man er villig til å legge inn, og produksjonsverdien av det man lager. Ikke hold tilbake og jobb med idé-en din til den er helt perfekt, og planlegg gjerne i forveien hvordan du vil gå frem. Det finnes mange gode verktøy og forbehold man kan ta for dette.

En ting man kan ta i bruk, som hever produksjonskvaliteten og brukergleden er undertekster. Man vil savne dem om de ikke er der, og i mange tilfeller vil man ikke kunne forstå eller høre det som skjer, enten på grunn av miksingen i videoen, hørselshemminger eller språkforståelse.

YouTube tillater opplasting av SRT-filer, som er et standardformat for undertekster og er enkle å bruke. Man kan da laste opp flere spor for undertekster og sørge for at alle kan nyte videoen din og dette skaper en tillit og et godt generelt syn på deg og din kanal.