Hvordan kan man tjene penger på YouTube?
Du har kanskje sett mange tjene penger på å lage YouTube-innhold, og drømmer om det samme? Å bli en såkalt «content creator» eller «innholdsprodusent» er nok ikke like enkelt som det kan virke som. Men dersom du først lykkes, er inntektsmulighetene gode.
Her ser vi nærmere på hvordan du kan tjene penger på YouTube!
Kort om forutsetninger for å tjene penger på YouTube
YouTube har blitt en plattform der mange innholdsprodusenter har oppnådd suksess og tjent store penger. Men det å tjene en betydelig inntekt på YouTube kan være svært vanskelig i praksis. Du trenger blant annet mange følgere eller «views» på videoene dine.
Klarer du å knekke koden og få mange fans, vil dette åpne for både sponsor- og annonseinntekter. For at dette skal skje, er det naturligvis viktig å produsere kvalitetsinnhold som faktisk engasjerer målgruppen. Du kan også være heldig og oppleve at en video «går viralt».
Ulike måter å tjene penger på
Det finnes mange måter å generere inntekter på gjennom YouTube, fra annonser til pengestøtte fra seerne selv. Hva som passer best for deg, avhenger av hva slags kanal du har og antall følgere.
La oss se nærmere på noen av de vanligste metodene!
YouTube-partnerprogrammet
Dette er det primære inntektsprogrammet på YouTube. For å bli med i partnerprogrammet, må imidlertid kanalen din oppfylle visse kriterier. Dette kan for eksempel være å ha minst 1 000 abonnenter og 4 000 offentlige visningstimer i løpet av de siste 12 månedene.
Når du er en YouTube-partner, kan du tjene penger gjennom annonseinntekter fra annonser som vises på videoene dine.
Annonsesponset innhold
I tillegg til annonseinntekter fra YouTube-partnerprogrammet, kan du også samarbeide direkte med annonsører for å lage sponsede videoer. Dette innebærer å promotere et bestemt produkt eller en tjeneste i bytte mot betaling.
For å kunne få annonsører eller for at det skal generere inntekt, må du aller først bygge deg opp en følgerskare. Jo flere følgere du har, jo større inntektspotensial har kanalen din.
Medlemskap og fan-finansiering
YouTube har utviklet seg til å bli en enorm markedsplass. Med dette har de også introdusert funksjoner som kanalmedlemskap og Super Chat.
Medlemskap gir seerne mulighet til å betale en fast månedlig avgift for eksklusive fordeler, som tilgang til spesielle videoer eller unike emojier. Funksjonen Super Chat gir seerne muligheten til å betale for å få kommentarene sine fremhevet under en live-stream.
Affiliate markedsføring
Affiliate markedsføring vil si å legge til sporede lenker eller rabattkoder, for eksempel i videoene eller i videobeskrivelsen. Du kan deretter tjene provisjon dersom det gjennomføres kjøp via disse lenkene.
Ved å bli med i et affiliate-program kan du tjene penger ved å promotere produkter eller tjenester fra bestemte selskaper.
Suksess krever tid og kontinuitet
Det er viktig å merke seg at suksess på YouTube krever hardt arbeid over tid, eller en god dose flaks. Du bør ha en klar plan og sikre konsistent produksjon av kvalitetsinnhold.
Bygging av en betydelig følgerskare tar ofte tid. Derfor er det viktig å fokusere på å levere verdi til seerne, og bygge et engasjert samfunn rundt kanalen din. Det kan virke enkelt når man som «kunde» ser på innholdet, men det ligger mye arbeid bak!
For å oppnå suksess på YouTube, bør du blant annet klare å skille deg ut. Gi folk en grunn til å ville følge deg! De som klarer dette, er typisk de som er tro mot seg selv og leverer autentisk innhold. Det er mye innhold der ute, og det gjelder å finne sin egen stemme i mylderet.
Til slutt er det viktig å ha lidenskap for det du gjør og fokusere på å skape innhold som du brenner for. Suksess på YouTube handler ikke bare om å tjene penger, men også om å dele interesser, kunnskap og lidenskap med andre. Ha det gøy! Det vil skinne gjennom.
Trenger du hjelp med å lykkes på YouTube?
Gjennom tålmodighet, kreativitet og konsistens, kan du med tiden potensielt oppnå både økonomisk suksess og en stor fanbase på YouTube. Veien dit kan være tøff, men det finnes heldigvis hjelp å få.
Din SoMe har ekspertisen du trenger! Vi bistår deg blant annet med markedsføring på YouTube, slik at innholdet du produserer når effektivt ut til målgruppen.