Hvordan lage bedriftsfilm?

For å lage en bedriftsfilm, må du først vite hvilke behov bedriften har. Det finnes mange forskjellige behov en bedrift kan ha for å ha filmet material, og forskjellige ting man må tenke på i forhold til utførelse, deling, tilrettelegging og planlegging knyttet til det.

En film er ikke bare en film. Du må vite hvem du lager filmen for, og det kan for eksempel være de ansatte i bedriften eller kunder. Både eksisterende og fremtidige. Man kan markedsføre med film og det kan brukes til å profilere bedriften, slik at den ser bra ut når den blir oppsøkt.

Film er et medium som krever mye utstyr og arbeid for at det skal fungere ordentlig, spesielt hvis noe skal deles offentlig. Man bør vite hva man driver med, eller sørge for at man får god hjelp til å utføre de mer tekniske delene av et filmprosjekt, hvis man ikke kan så mye selv.

Undertekster har blitt noe man nærmest forventer i alle sammenhenger hvor video spilles av. Iallfall som en valgmulighet. På nett, når man søker opp videoer, på TV eller i strømmetjenester når man ser på film og serier og når man er på eventer hvor video spilles av, forventer man å kunne se dem.

Datamaskin for filmredigering: Slik kan du redigere film

Forskjellige typer film

Det finnes mange forskjellige typer bedriftsfilm som man kan lage og ha verdi av å bruke. Man kan vise frem bedriften sin på en kreativ måte, som vil fange mange blikk. Man kan presentere et tema eller et prosjekt på en detaljrik og spennende måte, eller man kan laste opp faktiske reklamevideoer.

Hvis bedriften din skal på en messe eller de ansatte er invitert til foredrag eller seminar, er film et fint medium å bruke til å ha i bakgrunnen, for å vise frem ting som for eksempel statistikk eller ferdige prototyper av et produkt. Alt mulig kan på enkelt og stilig vis bli presentert via film.

Når man snakker om bedrifter, er markedsføring alltid et relevant tema. Film og video er et unikt medium her da det lar deg vise frem mye på kort tid eller bygge inn tyngre budskap i dine annonser og din reklamering. Den trenger ikke å være direkte selgende engang!

Man kan også sende ut en video til en eventuell samarbeidspartner for å vise hva man er god for, eller for å dokumentere fremdrift eller ferdigstilling av et produkt. Man kan vise frem sin visjon, sin profil, sitt innhold og presentere bedriften på en veldig fin måte gjennom å lage en film.

Sjekkliste for deg som skal redigere film

Utstyr og redigering

Med en gang man begynner å tenke på å lage en film eller en video er det viktig å vite at det er mye arbeid og utstyr som kan være vanskelig å bruke, koste mye penger og ta mye plass. Man kan likevel få til ganske mye med enheter og programvare som er mer tilgjengelig.

Store filmkameraer er utrolig dyre å inneha selv, men kan leies. Annet utstyr som mikrofoner, droner og oppbevaring av høykvalitets video, er også noe man kan leie og få hjelp til. Tjenester for bearbeiding, som for eksempel undertekster er også tilgjengelig. Dette er noe vi selv tilbyr!

Så vit hva du går til, og prøv å finne ut av hva du trenger i forveien og tilpass til prosjekt til det du har tilgang til. Du må også være oppmerksom på regler og lovverk for fremvisning av persondata og eventuelt se etter i redigeringen om du viser frem noe sensitivt.

Godt utstyr og gode forberedelser vil føre til mer slagkraft i delingen av din film. Du vil få mer oppmerksomhet på julebordene med internfilmene dine, og du vil ha større effekt på de du eventuelt deler prosjektfilmene dine med, om alt er på plass, når filmen sendes ut.

To hender som hilser: Motta undertekst og lær mer om det å redigere film

Undertekster som verktøy

Undertekster er et fantastisk verktøy for deling av film og video. Undertekster skaper forståelse. Med flere undertekst spor kan man også vise frem videoen til forskjellige grupper og tilpasse visningen til de som ser på videoen din. Dette skaper tillit og er med på å gjøre deg tilgjengelig.

Personer med hørselsnedsettelser vil være helt avhengige av undertekster, for eksempel. Bruker du lyd i dine videoer, til og med bare musikk, vil undertekster gjøre det ufattelig mye lettere for veldig mange å få med seg alt, og sikrer forståelse og at alle får ta del i delingen.

Man kan også ha undertekst spor på forskjellige språk, som gjør at man kan vise frem filmen til et internasjonalt publikum, samt et lokalt et. Engelske undertekster åpner for at veldig mange rundt omkring i verden kan skjønne videoen din, samme hvilket språk den originalt er på.

Samtidig vil norske undertekster utgjøre en stor forskjell for de som ser på videoer med lyden av, er flerspråklige, eller bare inntar informasjon bedre i skriftlig form. Vi i Din Undertekst kan levere undertekster for deg og hjelpe deg med å være tilgjengelig for så mange som mulig.