Hvordan lage en god reklamefilm?
Med en god reklamefilm kan bedriften din nå ut til mange i målgruppen på en effektfull og god måte. Men hvordan lage en god reklamefilm som faktisk har effekten du ønsker?
Film inkluderer ofte bruk av både lyd, animasjoner, levede bilder og undertekst, noe som betyr at det er mye å ta hensyn til om resultatet skal bli bra.
Enten målet er å oppnå økt salg eller mer bevissthet rundt merkevaren, bør visse faktorer tas hensyn til. Vi skal her dele våre fem beste tips for hvordan du kan lage en god reklamefilm!
1. Fang målgruppens oppmerksomhet
Enten du ønsker å lage en god reklamefilm som skal vises på TV, YouTube, Facebook eller i andre kanaler, er det viktig å fange mottakerens oppmerksomhet. De fleste av oss ser mange reklamesnutter hver eneste dag, og mange av dem går nok rett i «glemmeboka».
Skal en reklame virkelig bli lagt merke til, er du avhengig av å ha et blikkfang eller noe annet som vekker oppmerksomheten til målgruppen. Det finnes mange kjente knep i boka, som sjokkerende utsagn, nakenhet, kjendiser eller lignende.
Finn ut hva slags virkemiddel som kan gjøre din reklamefilm synlig. Samtidig bør du passe på å ikke overdrive eller tråkke over grenser.
2. Ta i bruk retoriske virkemidler
Retorikk handler om evnen til å formidle og evnen til å overbevise. De tre retoriske appellformene etos, patos og logos er viktige virkemidler som kan bidra til at du greier å overbevise målgruppen din.
- Etos: Appellerer til mottakers tillitt (er produktet du selger troverdig?)
- Patos: Appellerer til mottakers følelser (vekker reklamefilmen følelser?)
- Logos: Appellerer til mottakers fornuft (virker produktet du selger fornuftig å kjøpe?)
Dersom du klarer å lage en film som vekker tillitt, følelser og som samtidig fremstiller produktet som fornuftig, har du sannsynligvis en god reklamefilm!
Skal du for eksempel appellere til målgruppens fornuft, bør du argumentere for hvorfor det er logisk å kjøpe produktet. Kanskje det er et sunnere eller billigere alternativ enn hva tilsvarende produkter er?
Skal reklamefilmen være tillitsvekkende, kan det lønne seg å gjøre budskapet mest mulig troverdig. Kanskje en influencer, ekspert eller kjendis kan anbefale produktet i filmen? Med en reklamefilm kan du også vekke følelser gjennom musikk eller lignende, og gjøre filmen minneverdig.
3. Sørg for at filmen har god dramaturgi
Foruten å ta hensyn til retoriske virkemidler, vil en god reklamefilm kjennetegnes av at den har god dramaturgi. Dramaturgi kan beskrives som filmens oppbygning.
Det er ikke noe fasitsvar på hva slags dramaturgi som er best for reklamefilmer generelt, da dette avhenger av faktorer som publiseringsplattform. I en reklamefilm for sosiale medier lønner det seg ofte å starte med poenget, heller enn å la det komme til slutt.
En av grunnene til dette, er at mange som ser reklamefilmer på for eksempel Facebook, klikker seg forbi reklamen innen tre sekunder. Da bør du fange oppmerksomheten og interessen så raskt som mulig.
Er det derimot snakk om en TV-reklame, har du med stor sannsynlighet seerens oppmerksomhet fra starten av. Da kan poenget eller «hooken» gjerne komme til slutt.
4. God kvalitet er avgjørende
Hvordan lage en god reklamefilm med tanke på kvalitet? De fleste setter pris på krystallklar grafikk og god filmteknikk, noe du bør huske på før du lager reklamefilmen.
Vi sier ikke at du nødvendigvis trenger det dyreste utstyret for å lage en god film, men du bør passe på at resultatet blir proft. Mange bedrifter velger å sette jobben med å lage en reklamefilm bort til et reklamebyrå eller lignende. Dette sikrer ofte god filmkvalitet.
5. Undertekst lar deg nå ut til flere
Når du skal lage en god reklamefilm, bør du også ta hensyn til at budskapet skal nå ut til flest mulig. I en reklamefilm foregår mye av budskapsformidlingen gjennom lyd. Husk imidlertid på at mange ser reklamefilmer med lyden av (særlig på sosiale medier).
Det er også mange mottakere som sliter med nedsatt hørsel, og for disse vil ikke budskapet nødvendigvis nå frem. Et tips er derfor å lage undertekst til reklamefilmen din. En god reklamefilm er en film som kan nytes av flest mulig, uten å sette begrensninger.
Underteksten sørger for at de som blar seg nedover Facebook-feeden kan få med seg budskapet, selv om lyden er slått av. Her kan du lese mer om undertekster til videoer på Facebook.
Motta hjelp til å lage undertekst til din reklamefilm
En god reklamefilm er en film som fanger mottakers oppmerksomhet, og som tar i bruk de tre retorikkformene etos, patos og logos. I tillegg til dette skal filmen ha god dramaturgi og kvalitet, og ikke minst – undertekst.
Dersom du ønsker hjelp med å lage undertekst til din reklamefilm, hjelper Din Undertekster deg gjerne. Vi har dyktige tekstere som sørger for at reklamefilmen din løftes til nye høyder.
Kontakt oss i dag for et pristilbud!