Hvordan lage YouTube-kanal?
YouTube har tatt over markedet for deling av videoer over veldig lengre tid, og har bare så vidt begynt å bli utfordret av andre plattformer nylig. De er fremdeles på topp og tilbyr mange tjenester man ikke finner noe annet sted.
Det finnes utallige grunner for å lage en YouTube-kanal. De er givende for både privat bruk, bruk i arbeidssammenheng, læringssammenheng og underholdning. Mange lager innhold bare fordi de synes det er gøy, noen for penger og andre for å dele et budskap eller informasjon om et tema.
Selve brukeren opprettes enkelt i selve applikasjonen, og det er bare å følge trinnene for oppretting. Det eneste du trenger å tenke på er hvor mye persondata du vil knytte til brukeren, og hvordan du skal bruke YouTube, eventuelt også hvilket innhold du tenker å lage og laste opp.
Man kan ha mange YouTube-kanaler og trenger ikke å tilknytte seg til den personlig, på offentlig plan, men man kan også linke til de forskjellige kanalene både på YouTube profilene til kanalene, eller i SoMe, for å fremme dem og tilknytte dem eksisterende innhold og profiler man eventuelt har.
Privat YouTube-kanal
En privat YouTube-kanal gir deg muligheten til å dele hjemmevideoer, og lage innhold selv eller dele innhold fra andre, da selvfølgelig med tillatelse. Har du en interesse du virkelig brenner for og vil snakke med folk om, er det utrolig mange å møte på YouTube. Du finner alt mulig!
Det finnes kanaler for voksne som samler på leketøy, det finnes kanaler for ny elektronikk og digitale verktøy eller programmer. Man finner også mange som filmer at de går på tur eller lager kunst, som bilder, musikk eller bare vakre videobilder. Det er en helt unik plattform for akkurat dette.
Opplasting er enkel og kan holdes privat. Man trenger ikke å gi ut videoene sine offentlig og kan enten ha dem helt privat lagret, eller sette dem til å være synlige for de som har linken, som du da kan sende dem. En slik kanal er fint å holde ganske privat, spesielt hvis den er tilknyttet deg privat.
Vær forsiktig med persondata på internett, da den kan ende på avveie, eller brukes mot deg. Alt som filmes og lastes opp offentlig må følge lovverk og retningslinjer for opplasting av digitalt materiell. Så har du filmet en samtale eller noen sine produkter, må du henvise til dem i videoene dine.
YouTube for barn
Det finnes nå også en tjeneste som gjør det sikrere for barn på YouTube. Denne tjenesten kalles YouTube Kids og er ikke eksklusivt for barn, men gjør det sikrere for dem å søke opp og se på innhold på plattformen. Her får man ikke se videoer ment for voksne og slipper ting som dårlig språk.
Man kan også som voksen laste opp innhold for barn, selvfølgelig. Mange underholder på YouTube eller viser hvordan leker fungerer, og det finnes mye læring på YouTube som definitivt er barnevennlig. Dette finner man nå gjennom YouTube Kids, på en sikrere måte.
Blir kanalen din flagget som en bruker ment å tilhøre YouTube Kids, vil den automatisk kun ha tilgang til annet innhold fra kanaler og emner også flagget for dette. Barn er lette å påvirke og man må passe på hva man sier til dem, som for eksempel ikke å banne eller bruke alt for avansert humor.
Barn forstår gjerne ikke sarkasmen eller satiren i noe innhold og gjør seg opp meninger som ikke er sunne og ikke er baserte på noe sant, engang. De bør heller ikke legge til seg dårlige vaner, så reklamering og annonsering fungerer også på en mer skånsom måte.
Views på YouTube
For innhold produsert for at du ønsker at mange skal se det, og får å mange views på YouTube, må man vite litt om hvordan digital markedsføring fungerer. Algoritmer i søkemotorer styrer veldig mye av hvordan innhold blir presentert for oss, og har stor effekt på seertallene du vil få.
En god video i og for seg selv, trenger ikke å føre til mange views, men er den laget riktig og markedsført riktig, vil du se økning i dine seertall. Algoritmene ser på lengder av videoer, hvor godt tittelen og beskrivelsen passer til det folk leter etter. Markedet blir veldig styrt av hva folk vil se.
Algoritmene er basert på hva folk søker etter i forskjellige små samfunn som har etablert seg på internett. Man finner mange med like interesser på internett og videoene blir markedsført til mange av dem. Dette fører til behovet for å prøve å treffe disse etablerte brukerne.
Det er selvfølgelig til syvende og sist kvaliteten av videoen din som betyr noe for om du slår ordentlig gjennom på YouTube og får de skikkelig store seertallene, men god SEO vil gi deg et løft, og er lurt å tenke på hvis man prøver å enten nå så mange som mulig, eller spesifikke målgrupper.
Produksjonsverdi og tiltak
Produksjonsverdien kan ha mye å si, men den trenger ikke å være alt for høy, avhengig av hvilket innhold man lager. Det er forskjellige tiltak som kan gi god uttelling for forskjellige typer for YouTube-kontoer og opplastning. God produksjonsverdi kan gjøre det enklere å annonsere og markedsføre.
Man oppsøker informasjon og man vet hvilke stikkord og fraser man bør skrive når man søker etter ting og disse man kan gjennom markedsanalyser finne ut hva målgrupper søker etter og vil se når de søker. Man må likevel ha god kvalitet på det man laster opp, for å bli trykket på under søk.
God produksjonsverdi gjør at flere vil føle seg trygge på å vise frem ditt innhold, da det skaper en viss tillit og tiltro til at man faktisk bryr seg og er en seriøs aktør. Gode undertekster, klare til utsending og vist i annonser og på selve videoen din, er et veldig godt tiltak for dette.
Undertekster gjør det enkelt for alle å følge hendelsen eller informasjonen som deles i videoen din, enten det er dialog, lyder i bakgrunnen eller noe som vises frem. Folk som ikke snakker språket som videoen er laget på, kan også se og forstå det du lager, og du oppleves mer seriøs. Ta kontakt med Din Undertekst i dag for å få hjelp til det!