Slik laster du opp film på Facebook
Facebook og sosiale medier generelt, lar deg laste opp film og videoer og dele dem med folk over hele verden. Vi blir mer og mer globaliserte for hver oppdatering som kommer ut til disse kommunikasjonsverktøyene, og vi bruker det for det, det er verdt.
Videodeling på Facebook skaper inntrykk som igjen skaper omdømme. Det er en fantastisk måte å spre et budskap på, da veldig mange bruker denne plattformen. Omdømme kan bety veldig mye i en bedriftssammenheng, men man kan også tjene penger direkte fra innhold på Facebook.
Man kan strømme direkte på Facebook eller laste opp innhold som bilder eller videoer. Det kan være alt mulig, fra oppskrifter på mat, til politiske meninger, til informative læringsplattformer. Alle bruker Facebook forskjellig og har forskjellige grunner for å laste opp videoer.
De forskjellige måtene å bruke Facebook på, kommer også med ulike behov som man kan legge til rette for og sørge for god deling i et marked hvor mange aktører opererer og er veldig flinke. Gode undertekster, kan enkelt lastes opp sammen med videoer som SRT-fil, og vises på videoen.

Hvorfor Facebook?
Facebook er en av de aller største, om ikke den største SoMe plattformen. Den er i hvert fall den som flest vet at finnes. Dette utgjør et helt enormt marked for reklamering eller samfunnsoppbygning. Man kan lage grupper for folk med like interesser og dele innhold med hverandre.
Det er så mange måter å dele video og annet innhold på Facebook, at alle kan finne en eller annen kanal som er god for enten markedsføring eller tilhørighet og trygghet for å dele. Det går også an å selge produkter direkte via Facebook, og plattformen er bare fantastisk for deling av alt innhold.
Så enten du selger noe eller deler inntrykk og informasjon, vil du kunne finne en målgruppe, eller treffe noen som er midt i blinken for deg å vise videoene dine og filmene dine til. Facebook er et av mange SoMe flaggskip, og man bør ha en tilstedeværelse der, om man satser SoMe markedsføring.
Andre ting som er viktig å ha med i en SoMe markedsførings kampanje eller langtids annonsering, er undertekster, slik at folk med hørselsnedsettelse eller som ikke kan ha lyd på mobilen sin også kan forstå hva som skjer, hvis noen prater for eksempel, og en publiseringsplan.

Publiseringsplan
En publiseringsplan sørger for at du vet hva du skal dele hvor, og hvilke kampanjer og annonser som skal sendes til hvilken plattform, og man kan da ha kontroll over hva som eventuelt må endres, og tilpasse ettersom prosjektet pågår. Vit hva du skal legge ut, skriv det ned, og ha en gitt dato for dem.
Det er mange SoMe plattformer der ute som alle er like relevante og vidt brukte. Det gjelder å vite hva som passer for hver plattform. Facebook tillater opplasting av ganske lange videoer, og man kan veldig enkelt laste opp undertekster, og skru dem på i Facebook sin egen videospiller.
Når du lager publiseringsplanen din, kan du for eksempel planlegge at du skal lage en video for juletiden eller for halloween, eller mer konkrete og «tilfeldige,» ting som eventer som kommer i området eller som skjer på nett, som er trendy og mange følger med på.
Markedsføring handler i stor grad om å vite hva som selger, hva som ønskes, hva som kommer til å ønskes, og å være med på å skape trender selv, ved å reklamere for dem, alt etter omdømme og størrelse på firmaet og budskapet eller tanken bak et produkt.

Dele video på Facebook
Når du skal dele videoen din på Facebook, er det forskjellige tider hvor flest brukere i sin helhet bruker plattformen, men det er også forskjellige tider hvor forskjellige målgrupper bruker plattformen. Prøv å finne ut når dine brukere, kunder, eller interessenter er tilgjengelige.
Legg ut videoen i god tid og med alle de forbehold og tilretteleggelser som trengs. Ha gode undertekster, gjerne opp til flere spor, slik at alle kan ta del i delingen, og du gir deg selv automatisk et mye bredere publikum. Vi lever i et globalisert og inkluderende samfunn, og vi må følge med.
Facebook har også en egen knapp for enkel deling på Facebook. Alle som har tilgang til å se filmen din, noe du velger når du laster den opp, og i innstillingene på brukeren din, kan trykke på «Del,» knappen og sende den til gruppene sine eller dele den på veggen sin med sine venner.
Da når man en helt ny gruppe med folk som også kan oppleve inntrykkene som filmen din har, eller innta informasjonen som du deler med videoene dine. Dette skaper en ringeffekt og gjør at man helt organisk kan nå et helt enormt, internasjonalt publikum på Facebook.

Få levert ferdige undertekster!
Din Undertekst kan levere gode tekster til din Facebook film, klare i SRT-format, på både norsk og engelsk og med forbehold for, for eksempel hørselsnedsettelser som nevnt over. Disse vil da inneholde informasjon om lyder og musikk i bakgrunnen i videoen eller filmen.
Det finnes alternativ som automatisk teksting eller å gjøre arbeidet selv, som egentlig er ganske enkelt. Det er likevel veldig tidkrevende, og ser og høres enklere ut enn det faktisk er. Det krever veldig god bedømmelseskraft på når tekst skal dukke opp for å støtte dramaturgien i filmen.
Det utgjør enorme forskjeller for hvordan man opplever dialog, og for mange gjør det, det mulig til å begynne med. Undertekster gir filmene dine et løft, og er en veldig fin måte å kunne møte en større del av målgruppen sin, og være imøtekommende i møte med andre i SoMe.
Undertekster hjelper flerspråklige å få med seg alt som blir sagt, de gjør det enklere for personer med hørselsnedsettelser å høre hva som blir sagt eller hva som skjer i videoen og de gjør at man kan se innhold på språk man ikke forstår i det hele tatt. De er et veldig godt verktøy for deling.